Wspieramy rozwój emocjonalny i społeczny
Uczymy technik skutecznego myślenia i działania
Sprytne główki, Przytulna 3; 05-506 Władysławów; NIP: 8942582383
Wykonanie JL, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.
I od razu przechodzimy do konkretów 😊.
Przede wszystkim nie czuje się ono swobodnie w momencie, gdy poznaje nowe osoby czy ma kontakt z obcymi dziećmi. Dodatkowo niezwykle stresujące stają się dla niego wszelkie wystąpienia publiczne czy udział w wydarzeniach, którym przygląda się większa grupa ludzi. Z reguły nie odzywa się wtedy lub mówi bardzo cicho i bardzo ogranicza mowę ciała – np. unika patrzenia w oczy drugiej osoby. Towarzyszą mu wtedy takie emocje, jak wstyd, lęk, smutek oraz hamujące go zakłopotanie.
Dlatego nieśmiałe dziecko najczęściej trzyma się na uboczu grupy rówieśniczej. Co za tym idzie nie rozrabia z innymi dziećmi, siedzi cicho i na ogół wykonuje polecenia dorosłych (dzięki czemu konsekwencji jest często bardzo lubiane przez nauczycieli w szkole czy przedszkolu, ale nie zawsze otrzymuje potrzebne wsparcie, bo jest „za grzeczne”…)
Nieśmiałość może prowadzić zarówno do fizycznych dolegliwości (np. bóle czy wymioty), ale też do wycofania z relacji z innymi, a w dłuższym terminie do efekcie niskiej samooceny. A wtedy życie przynosi zdecydowanie mniej radości.
Dlatego warto nad nieśmiałością pracować – aby ułatwić dziecku odnalezienie się w grupie rówieśników i czerpanie większej frajdy z nowych doświadczeń, zabaw z nowymi kolegami czy przedszkolnych występów.
Odpowiedź nie jest tak oczywista. Przyczyn nieśmiałości upatruje się nie tylko w uwarunkowaniach biologicznych czy w typie temperamentu, ale również w tym, jaki wpływ na malucha wywiera środowisko. Należy pamiętać o tym, że szczególnie w okresie przedszkolnym samoocena i sposób postrzegania siebie przez dziecko zależy od opinii rodziny czy rówieśników. Stąd też czynniki, takie jak wychowanie i zachowanie osób, z którym przebywa maluch są tutaj znaczące (zwłaszcza nadopiekuńczość, czy przeciwnie, bycie zbyt wymagającym wobec dziecka może sprzyjać jego wycofywaniu się z różnych aktywności).
Jeśli więc maluch ma znaczne problemy z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami, boi się interakcji, jest skryty i małomówny – warto pomyśleć o zasięgnięciu porady specjalisty.
Możesz też sam/a wspierać dziecko w radzeniu sobie z nieśmiałością. Codzienne wsparcie rodziców będzie dużą pomocą w procesie budowania języka emocji i świadomości malucha, a dzięki temu zmniejszania jego nieśmiałości.
Ucząc dziecko posługiwania się językiem emocji pomagamy mu w lepszym zrozumieniu siebie. To z kolei pozwala budować pewność siebie i poczucie własnej wartości w oderwaniu od ocen rodziców, przedszkolanek czy rówieśników. Dzieci, które lepiej znają i rozumieją siebie są też bardziej skłonne do podejmowania nowych wyzwań.
Jakie praktyki warto wdrożyć do rodzinnej codzienności?
Sojusznikiem w przełamywaniu nieśmiałości, mogą okazać się również zajęcia dodatkowe dla przedszkolaków lub dzieci szkolnych, które ułatwiają rozwój emocjonalny i zapewnią trening społeczny.
Na naszych zajęciach Akademii JA, dzieci uczą się lepiej rozumieć własne uczucia i wyrażać je w konstruktywny sposób, uczą się również asertywnej komunikacji, a także poznają schematy zachowań w trudnych, niekomfortowych dla niego sytuacjach. Takie „gotowce” mogą być dużą pomocą dla dzieci nieśmiałych w ich codziennych interakcjach z innymi.
Zajęcia prowadzone są w grupach, co pozwala maluchom rozwijać również umiejętności społeczne. Dodatkowo, dzięki takim zajęciom dziecko ma szansę nawiązać nowe relacje, które z czasem mogą przerodzić się nawet w przyjaźń.
Jeśli chcesz, żeby Twoje dziecko mogło rozwijać się pod względem pokonywania swojej nieśmiałości, zadzwoń do nas pod numer 727 456 954 lub skontaktuj się przez formularz na stronie kontakt.